Highly Relevant Mentoring (HRM) as a Faculty Development Model for Web-Based Instruction / Highly Relevant Mentoring (HRM) (mentorat haute efficacité), un modèle de formation du corps professoral à l’enseignement en réseau

Authors

  • Lorraine Carter Nipissing University
  • Vincent Salyers Laurentian University
  • Aroha Page Nipissing University
  • Lynda Williams British Columbia Institute of Technology
  • Liz Albl University of Northern British Columbia
  • Clarence Hofsink University of Northern British Columbia

DOI:

https://doi.org/10.21432/T27C7M

Abstract

This paper describes a faculty development model called the highly relevant mentoring (HRM) model; the model includes a framework as well as some practical strategies for meeting the professional development needs of faculty who teach web-based courses. The paper further emphasizes the need for faculty and administrative buy-in for HRM and examines relevant theories that may be used to guide HRM in web-based teaching environments. Of note is that HRM was conceived by the instructional design staff who contributed to this paper before the concept of high impact mentoring appeared in the recent literature (2009). While the model is appropriate in various disciplines and professions, the examples and scenarios provided are drawn from a Canadian university’s experience of using HRM, in conjunction with a pedagogical approach called ICARE, in a variety of nursing courses and programs. Cet article décrit un modèle de formation du personnel enseignant intitulé « highly relevant mentoring (HRM) » (mentorat haute efficacité); ce modèle comprend une structure et des stratégies pratiques visant à combler les besoins en formation du corps professoral d’une faculté offrant des cours en réseau. L’article souligne la nécessité d’un appui facultaire et administratif au HRM et étudie les théories pertinentes pouvant servir à guider le HRM dans des milieux d’enseignement en réseau. On notera que le HRM a été conçu par l’équipe de conception de matériel pédagogique qui a contribué à cet article avant l’apparition, dans les publications récentes (2009), du concept de « high impact mentoring » (mentorat à haut rendement). Bien que ce dernier modèle convienne à diverses disciplines et professions, les exemples et les scénarios fournis ici sont tirés de l’expérience d’utilisation du HRM dans une université canadienne, conjointement à une approche pédagogique appelée ICARE, dans une variété de cours et de programmes de sciences infirmières.

Author Biographies

Vincent Salyers, Laurentian University

Professor

Aroha Page, Nipissing University

Assistant professor

Lynda Williams, British Columbia Institute of Technology

Instructional Development Consultant

Liz Albl, University of Northern British Columbia

Instructional Design Technician

Clarence Hofsink, University of Northern British Columbia

Instructional Design Technician

Downloads

Published

2012-02-22

Issue

Section

Articles