Une analyse des représentations des enseignants réfléchissant sur une expérience d’implantation d’un portfolio électronique / An Analysis of the Perceptions of Teachers Reflecting on an Experience of e-Portfolio Implementation

Authors

  • Ann-Louise Davidson Concordia University
  • Nadia Naffi Concordia University

DOI:

https://doi.org/10.21432/T2X30D

Keywords:

portfolio électronique, compétences technologiques, recherche qualitative, grille répertoire, perfectionnement professionnel

Abstract

Cet article rend compte d’une analyse des représentations avec des enseignants, qui a eu lieu à la fin d’une expérience d’implantation d’un portfolio électronique favorisant l’autorégulation des apprentissages des élèves et la professionnalisation des enseignants. Le texte s’appuie sur le contexte éducatif québécois actuel. Ensuite, il présente une revue de littérature entourant les compétences technologiques, les portfolios électroniques et l’autorégulation des apprentissages. La méthodologie présente le design de la recherche, les instruments utilisés pour les entretiens et pour animer le groupe de discussion. Les résultats montrent que pour une enseignante qui avait déjà adopté la pédagogie sous-jacente au renouveau pédagogique Québécois, le portfolio électronique était une expérience fort utile. Toutefois, pour les deux autres enseignants, l’implantation du portfolio électronique était beaucoup trop exigeante. Finalement, nous discutons des implications des résultats, autant au point de vue de l’expérience d’implantation des portfolios électroniques que du point de vue de la contribution méthodologique. This article presents an analysis of the perceptions of teachers, which took place in 2010 at the end of an experiment implementing an e-portfolio that facilitates student self-regulation of learning. The article is based on the current Quebec educational context. It presents a review of literature on technology skills, e-portfolios and the self-regulation of learning. The methodology describes the research design, the tools used in the individual interviews and in the group discussion. The results indicate that the e-portfolio was a valuable experience for a teacher who had already adopted the pedagogy underlying the education reform in Quebec. However the implementation of the e-portfolio was difficult for the other two teachers due to challenges in terms of technology and managing students. Finally, this article discusses the implications of the results, both in terms of the experience of implementing e-portfolios and the methodological contribution.

Author Biography

Ann-Louise Davidson, Concordia University

Dr. Ann-Louise Davidson is an assistant professor of Education at Concordia University where she teaches in the graduate program in educational technology. Her research interests revolve around the changes brought by ICT in society and in the educational system. In education, she uses collaborative action research methods as a means to understand and explain the relations between pedagogy and ICT. In non-educational settings, she studies the impact of digital technologies on the social integration of minorities and marginalized populations. In the past few years she has been involved with charitable organizations, such as LiveWorkPlay in Ottawa, to help intellectually disabled adults who are in a process of community and residential integration. She has published several refereed articles in scientific journals and participated in numerous international scientific congresses.

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Published

2012-08-13

Issue

Section

Articles