Investigating teachers’ exploration of a professional development website: An innovative approach to understanding the factors that motivate teachers to use Internet-based resources / Investigation de l’exploration par les enseignants d’un site Web

Authors

  • Pamela Beach Ontario Institute for Studies in Education, University of Toronto
  • Dale Willows Ontario Institute for Studies in Education, University of Toronto

DOI:

https://doi.org/10.21432/T2RP47

Keywords:

think aloud methodology, teacher cognition, online professional websites

Abstract

This qualitative study examined an innovative methodology, combining screen capture technology and a retrospective think aloud, for exploring the use of Internet-based resources by elementary teachers. Pre-service and in-service teachers explored The Balanced Literacy Diet, a free, interactive, and evidenced-informed professional development website. As participants navigated through this complex site, each visual step was captured using Camtasia Studio, a screen recording computer software program developed by TechSmith. Immediately following their 10-minute exploration, participants revisited their online choices virtually and verbalized their thoughts while viewing their screen recording. Qualitative analysis confirmed the usefulness of the methodology and provided insights about the factors that motivate teachers to use professional development websites. Results of the analysis can contribute to the ongoing development of high quality online learning environments. Cette étude qualitative s’est penchée sur une méthodologie innovatrice combinant les technologies de saisie d’écran et la pensée rétrospective à voix haute pour l’exploration de l’utilisation des ressources dans Internet par les enseignants de l’élémentaire. Des enseignants en formation initiale et des enseignants sur place ont exploré The Balanced Literacy Diet, un site Web de perfectionnement professionnel gratuit, interactif et s’appuyant sur des données probantes. Tandis que les participants naviguaient dans ce site complexe, chaque étape visuelle était captée à l’aide de Camtasia Studio, un logiciel d’enregistrement de l’écran développé par TechSmith. Immédiatement après leur exploration de 10 minutes, les participants ont revisité virtuellement leurs choix en ligne et ont verbalisé leurs réflexions en regardant l’enregistrement de l’écran. L’analyse qualitative a confirmé l’utilité de la méthodologie et a fourni des perspectives sur les facteurs qui motivent les enseignants à utiliser les sites Web de perfectionnement professionnel. Les résultats de l’analyse peuvent contribuer au développement continu d’environnements d’apprentissage en ligne de grande qualité.

Downloads

Published

2014-08-31

Issue

Section

Articles