Utilizing peer interactions to promote learning through a web-based peer assessment system
DOI:
https://doi.org/10.21432/T21C7RAbstract
Peer assessment is an instructional strategy in which students evaluate each other’s performance for the purpose of improving learning. Despite its accepted use in higher education, researchers and educators have reported concerns such as students’ time on task, the impact of peer pressure on the accuracy of marking, and students’ lack of ability to make critical judgments about peers’ work. This study explored student perceptions of a web-based peer assessment system. Findings conclude that web-based peer assessment can be effective in minimizing peer pressure, reducing management workload, stimulating student interactions, and enhancing student understanding of marking criteria and critical assessment skills. Résumé : L’évaluation par les pairs est une stratégie pédagogique au cours de laquelle l’étudiant évalue la performance de l’autre dans un but d’amélioration de l’apprentissage. Malgré son usage répondu aux études supérieures, les chercheurs et les enseignants ont mentionné certaines préoccupations, notamment en ce qui a trait au temps que les étudiants consacrent à cette tâche, à l’impact de la pression des pairs sur la justesse de l’évaluation, ainsi qu’à l’inaptitude des étudiants à poser un jugement critique sur le travail de leurs pairs. La présente étude explore les perceptions des étudiants à l’égard d’un système d’évaluation en ligne par les pairs. Nos résultats nous permettent de conclure que l’évaluation en ligne par les pairs peut constituer un moyen efficace de réduire la pression des pairs, de diminuer le travail de gestion, de stimuler les interactions entre étudiants et d’améliorer la compréhension des critères d’évaluation par les étudiants ainsi que leurs compétences d’évaluation critique.Downloads
Issue
Section
License
Copyright (c) 2009 Lan Li, Allen L. Steckelberg, Sribhagyam Srinivasan
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright Notice
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under an International Creative Commons Attribution-NonCommercial License (CC-BY-NC 4.0) that allows others to share the work for non-commercial purposes, with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.