La sélection d’idées prometteuses et l’émergence d’un questionnement authentique dans l’élaboration du discours collectif d’élèves du primaire | The selection of promising ideas and the emergence of genuine questioning
DOI:
https://doi.org/10.21432/T2889NKeywords:
dées prometteuses, discours collectif, coélaboration de connaissances, élèves, primaire, forum électronique, questionsAbstract
Cette étude se déroule dans le contexte de l’initiative l’École éloignée en réseau (ÉÉR), mise sur pied depuis 2002 afin d’enrichir l’environnement d’apprentissage des petites écoles rurales au moyen, entre autres, du Knowledge Forum (KF) comme soutien au discours écrit collectif des élèves. Notre attention se porte sur une nouvelle fonction du KF, soit les Idées prometteuses (IPROM). Cette étude s’intéresse principalement aux manifestations du processus de coélaboration de connaissances pendant l’utilisation de IPROM dans des classes du primaire au Québec, plus particulièrement de l’élaboration de questions par les élèves dans le discours collectif. À la lumière de nos résultats, nous proposons certaines implications pédagogiques à mettre en place pour favoriser le processus de coélaboration de connaissances à l’aide de cet outil. This study takes places in the context of the Remote Networked School (RNS) initiative, set up in 2002 to improve the learning environment of small rural schools using, among other tools, the Knowledge Forum (KF) as a support for students’ collective written discourse. We focused on a new feature of KF, the promising idea tool (iPROM). This study is primarily interested in the manifestations of the knowledge co-elaboration process during the use of iPROM in elementary school classrooms in Quebec, focusing particularly on the elaborations of questions by students in the collective discourse. In the light of our results, we submit certain learning implications to be put in place to facilitate the knowledge co-elaboration process using this tool.Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 Pier-Ann Boutin, Christine Hamel, Thérèse Laferrière
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright Notice
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under an International Creative Commons Attribution-NonCommercial License (CC-BY-NC 4.0) that allows others to share the work for non-commercial purposes, with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.