A Formative Analysis of Resources Used to Learn Software

Authors

  • Robin H. Kay

DOI:

https://doi.org/10.21432/T2RP5M

Abstract

A comprehensive, formal comparison of resources used to learn computer software has yet to be researched. Understanding the relative strengths and weakness of resources would provide useful guidance to teachers and students. The purpose of the current study was to explore the effectiveness of seven key resources: human assistance, the manual, the keyboard, the screen, the software (other than main menu), the software main menu, and software help. Thirty-six adults (18 male, 18 female), representing three computer ability levels (beginner, intermediate, and advanced), volunteered to think out loud while they learned, for a period of 55 minutes, the rudimentary steps (moving the cursor, using a menu, entering data) required to use a spreadsheet software package (Lotus 1-2-3). The main menu, the screen, and the manual were the most effective resources used. Human assistance produced short term gains in learning but was not significantly related to overall task performance. Searching the keyboard was frequently done, but was relatively ineffective for improving learning. Software help was the least effective learning resource. Individual differences in using resources were observed with respect to ability level and gender. Résumé : L’objet de la présente étude consistait à évaluer un cours de perfectionnement professionnel en ligne pour les enseignants qualifiés dans le domaine des technologies de l’information et de la communication et à étudier les facteurs qui ont de l’influence sur le perfectionnement professionnel en ligne. L’étude a tenu compte de méthodes quantitatives et qualitatives, notamment un sondage, un groupe de discussion et une entrevue réalisée alors que le cours était donné et environ neuf mois après la fin du cours. Les données indiquent que la prestation en ligne du cours sur le perfectionnement professionnel sur les technologies de l’information et de la communication pour les enseignants qualifiés s’est avérée une réussite. Toutefois, il a été difficile d’initier une communauté d’apprentissage au milieu de l’apprentissage en ligne. Les enseignants participant ont éprouvé de grandes difficultés à mettre en pratique dans leur enseignement ce qu’ils avaient appris. L’étude suggère que les prochaines séances de perfectionnement professionnel en ligne sur les technologies de l’information et de la communication devront comprendre des séances en personne et devront être offertes à plus d’un enseignant par école. Le perfectionnement professionnel qui vise des changements devrait être considéré comme un processus continu et appuyé alors que l’école change.

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