L’intégration des TIC et des aides technologiques par les orthopédagogues oeuvrant auprès des élèves handicapés ou en difficultés d’apprentissage / The integration of ICT and technological support by special-education teachers working with children with a
DOI:
https://doi.org/10.21432/T28C7XAbstract
L'article porte sur l’utilisation des TIC et des aides technologiques par les orthopédagogues oeuvrant auprès d'élèves présentant des handicaps ou des troubles d'apprentissage. Il décrit l'intérêt de ces outils pour ces élèves, puis présente et analyse les résultats d'une enquête menée auprès d'orthopédagogues québécois. Peu d'entre eux rapportent une utilisation régulière des TIC et des aides technologiques par les élèves en classe et la majorité des répondants se sentent plus compétents à utiliser les TIC à des fins personnelles qu'à des fins pédagogiques. L'article discute des moyens pouvant favoriser une utilisation plus soutenue des aides technologiques. This paper studies the use of ICT and technological support by special-education teachers working with children with a handicap or learning disabilities. It describes the interest of such tools for these students before presenting and analyzing the results of a survey done among Quebec special-education teachers. Few report the regular use of ICT and technological support by students in class. The majority of respondents said they felt more competent using ICT for personal reasons than for educational purposes. The paper discusses the means that could facilitate a greater use of technological assistance.Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2012 Jean Loiselle, Jean Chouinard
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright Notice
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under an International Creative Commons Attribution-NonCommercial License (CC-BY-NC 4.0) that allows others to share the work for non-commercial purposes, with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.