Le développement de compétences numériques dans des environnements d'apprentissage riches en technologies
DOI:
https://doi.org/10.21432/cjlt27831Keywords:
Environnements d’apprentissage riches en technologies, compétences numériques, compétences du 21e siècle, laboratoires de fabrication numériqueAbstract
Au 21e siècle, l'acquisition de compétences numériques est importante afin de rester à jour avec les avancements technologiques qui affectent la vie quotidienne. Cherchant à mieux comprendre l'acquisition des compétences numériques, ce projet de recherche vise les environnements d’apprentissage riches en technologies, plus précisément les laboratoires de fabrication numérique. Nous avons réalisé une étude de cas multiples dans 4 écoles dans la province canadienne du Nouveau‑Brunswick (N.-B.) où nous avons capturé un total de 23 vidéos d’élèves au travail dans des laboratoires de fabrication numérique. Les résultats démontrent que la pensée critique, la créativité, la collaboration, la communication et la résolution de problèmes sont mises en évidence dans les laboratoires de fabrication numérique.
In the 21st century, many school systems are turning to the development of skills as an educational goal, including digital skills. However, the current scientific literature on digital skills remains insufficient, both in terms of their definition and the processes of their development. Our research project aims to examine the presence of digital skills in learning environments that are considered technology-rich, specifically makerspaces. We conducted a multiple case study in three schools in New Brunswick where we observed students in the process of working on a project in a makerspace setting, and our analysis focused on the digital skills demonstrated. The results suggest that the type of activities that young people do in a makerspace, as well their age and the time they spend in the makerspace, can all influence the development of digital skills.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Caitlin Furlong, Michel Léger, Viktor Freiman
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright Notice
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under an International Creative Commons Attribution-NonCommercial License (CC-BY-NC 4.0) that allows others to share the work for non-commercial purposes, with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.