Oral Production Skills and Self-Regulation Processes: Exploring the contribution of the e-portfolio

Authors

  • Maxime Paquet Université de Montréal
  • Thierry Karsenti Université de Montréal

DOI:

https://doi.org/10.21432/cjlt27930

Keywords:

learning e-portfolio, oral production, self-regulation learning

Abstract

This article presents the results of an exploratory study that describes and analyzes the contribution of the e-portfolio in the use of the self-regulation process. The sample used was of female grade 9 high school students during oral production tasks. A content analysis of student self-assessment and individual interviews, as well as data from questionnaires suggest that the use of the portfolio, because it includes reflective activities, supports high school students by allowing them to verbalize the strategies used to determine their effectiveness. In addition, the portfolio contains pertinent information for strategic planning in subsequent oral production tasks.

Author Biography

Maxime Paquet, Université de Montréal

Maxime Paquet completed is doctorate at the University of Montreal where he works as a research professional. He is also an educational counsellor in the field of digital technology and French at the College Sainte-Marcelline.

References

Abrami, P. et Barrett, H. (2005). Directions for research and development on electronic portfolios. Canadian Journal of Learning and Technology/La revue canadienne de l’apprentissage et de la technologie, 31(3). doi :10.21432/T2RK5K

Abrami, P. C., Venkatesh, V., Meyer, E. J. et Wade, C. A. (2013). Using electronic portfolios to foster literacy and self-regulated learning skills in elementary students. Journal of Educational Psychology, 105(4), 1188-1209. doi:10.1037/a0032488

Abrami, P. C., Wade, C. A., Pillay, V., Aslan, O., Bures, E. M. et Bentley, C. (2008). Encouraging self-regulated learning through electronic portfolios. Canadian Journal of Learning and Technology, 34(3). doi:10.21432/T2630W

Azevedo, R., Johnson, A., Chauncey, A. et Burkett, C. (2010). Self-regulated learning with metatutor: Advancing the science of learning with metacognitive tools. Dans S. M. Khine et M. I. Saleh (dir.), New Science of Learning : Cognition, Computers and Collaboration in Education (p. 225-247). New York, NY : Springer New York.

Bardin, L. (2013). L’analyse de contenu (2e éd.). Paris, France : Presses Universitaires de France.

Barrett, H. C. (2007). Researching electronic portfolios and learner engagement: The REFLECT initiative. Journal of Adolescent & Adult Literacy, 50(6), 436-449. doi:10.1598/JAAL.50.6.2|

Chang, C.-C. (2009). Self-evaluated effects of Web-based portfolio assessment system for various student motivation levels. Journal of Educational Computing Research, 41(4), 391-405. doi:10.2190/EC.41.4.a

Chang, C.-C., Liang, C., Shu, K.-M., Tseng, K.-H. et Lin, C.-Y. (2015). Does using e-portfolios for reflective writing enhance high school students’ self-regulated learning? Technology, Pedagogy and Education, 1-20. doi:10.1080/1475939X.2015.1042907

Dolmans, D. et van Merriënboer, J. (2016). e-Portfolios enhancing students’ self-directed learning: A systematic review of influencing factors. Australasian Journal of Educational Technology, 32(3), 32-46. doi:10.14742/ajet.2528

Dumais, C. (2008). Effets de l’évaluation par les pairs sur les pratiques d’expression orale d’élèves de 3e secondaire : une description. Mémoire de maîtrise inédit, Université du Québec à Montréal, Montréal, Canada.

Dumais, C. (2010). Atelier pour un enseignement de l’oral. Québec français, 157, 58-59.

Dumais, C. et Lafontaine, L. (2011). L’oral à l’école québécoise : portrait des recherches actuelles. Revue suisse des sciences de l’éducation, 33(2), 285-302.

Dumais, C., & Messier, G. (2016). L’atelier formatif: un modèle didactique pour enseigner l’oral. Enjeux, revue de formation continuée et de didactique du français, 90, 5-24.

Durand, M.-J. et Chouinard, R. (2012). L’évaluation des apprentissages : de la planification de la démarche à la communication des résultats. Montréal, QC : Hurtubise HMH.

Famose, J.-P. et Margnes, É. (2016). Apprendre à apprendre : la compétence clé pour s’affirmer et réussir à l’école. Louvain-la-Neuve, Belgique : De Boeck supérieur.

Fortin, M.-F et Gagnon, J. (2016). Fondements et étapes du processus de recherche : méthodes quantitatives et qualitatives (3e éd.). Montréal, QC : Chenelière éducation.

Hartnell-Young, E., Harrison, C., Crook, C., Pemberton, R., Joyes, G., Fisher, T. et Davies, L. (2007). Impact study of e-portfolios on learning. Coventry, Royaume-Uni: British Educational Communications and Technology Agency (Becta).

Lafontaine, L. (2007). Enseigner l’oral au secondaire : séquences didactiques intégrées et outils d’évaluation. Montréal, QC : Chenelière Éducation.

Lafontaine, L. & Dumais, C. (2014). Enseigner l’oral, c’est possible ! 18 ateliers formatifs clés en main. Montréal : Chenelière Éducation.

Lafontaine, L. et Messier, G. (2009). Représentations de l’enseignement et de l’évaluation de l’oral chez des enseignants et des élèves du secondaire en français langue d’enseignement. Revue du Nouvel-Ontario, 34, 119-144. doi:10.7202/038722ar

Legendre, R. (2005). Dictionnaire actuel de l’éducation (3e éd.). Montréal, QC : Guérin.

Ministère de l’Éducation du Québec (2002). Le portfolio sur support numérique. Repéré à http://www.mels.gouv.qc.ca/fileadmin/site_web/documents/dpse/ress_

didactiques/portfolio.pdf

Morasse, M. (2019, 7 novembre). Les enseignants ont « besoin d’air », dit la Fédération des syndicats de l’enseignement. La Presse. Repéré à https://www.lapresse.ca/actualites/education/

/06/01-5248651-les-enseignants-ont-besoin-dair-dit-la-federation-des-syndicats-de-lenseignement.php

Paquet, M. (2019). Apports de la vidéo et du portfolio numérique pour l’apprentissage de la production orale d’élèves du secondaire en classe de français langue d’enseignement. Thèse de doctorat inédite. Université de Montréal, Montréal, Canada.

Paquet, M. et Karsenti, T. (2020). Apport du portfolio numérique d’apprentissage et de la vidéo pour l’autoévaluation de la compétence en production orale d’élèves du secondaire en classe de français, langue d’enseignement. Alsic, 23. doi:10.4000/alsic.4587

Pellerin, M. (2018). Affordances of new mobile technologies: Promoting learner agency, autonomy, and self-regulated learning. Journal of Interactive Learning Research, 29, 343-358. Repéré à https://www.learntechlib.org/primary/p/184758/

Savoie-Zajc, L. (2018). La recherche qualitative/interprétative en éducation. Dans T. Karsenti et L. S. Zajc (dir.), La recherche en éducation : étapes et approches (4e éd.). Montréal, QC : Presses de l’Université de Montréal.

Scallon, G. (2007). L’évaluation des apprentissages dans une approche par compétences (2e éd.). Saint-Laurent, QC : Éditions du Renouveau pédagogique.

Sénéchal, K. (2016). Expérimentation et validation de séquences didactiques produites selon une ingénierie didactique collaborative. L’enseignement de la discussion et de l’exposé critique au secondaire. Thèse de doctorat inédite, Université Laval, Québec, Canada.

Simon, M. et Forgette-Giroux, R. (1994). Vers une utilisation rationnelle du dossier d’apprentissage. Mesure et évaluation en éducation, 16(3-4), 27-40.

Simon, M. et Forgette-Giroux, R. (2000). Impact of a content selection framework on portfolio assessment at the classroom level. Assessment in Education : Principles, Policy & Practice, 7(1), 83-100. doi:10.1080/713613325

Tillema, H. H. et Smith, K. (2000). Learning from portfolios: Differential use of feedback in portfolio construction. Studies in Educational Evaluation, 26(3), 193-210. doi:10.1016/S0191-491X(00)00015-8

Upitis, R., Brook et Abrami, P. (2014). Enhancing music learning with digital tools: A case study of a student using iSCORE. Journal of Literature and Art Studies, 24(6), 489-497.

Venkatesh, V., Bures, E., Davidson, A.-L., Wade, C. A., Lysenkz, L. et Abrami, P. C. (2013). Electronic portfolio encouraging active and reflective learning: A case study in improving academic self-regulation through innovative use of educational technologies. Dans A. D. Ritzhaupt et S. Kumar (dir.), Cases on Educational Technology Implementation for Facilitating Learning (p. 341-376). Hershey, PA: Information Science Reference.

Zimmerman, B. J. (2000). Attaining self-regulation : A social cognitive perspective. Dans M. Boekaerts, P. R. Pintrich et M. Zeidner (dir.), Handbook of Self-Regulation (p. 13-39). New York, NY : Academic Press.

Zimmerman, B. J., Schunk, D. H. et DiBenedetto, M. K. (2017). The role of self-efficacy and related beliefs in self-regulation of learning and performance. Dans A. J. Elliot, C. S. Dweck et D. S. Yeager (dir.), Handbook of Competence and Motivation. Second Edition. Theory and Application (p. 313-333). New York, NY: The Guilford Press.

Published

2020-12-21

Issue

Section

Articles