Approaches and Paradigms for Research on the Educational uses of Technologies: Challenges and Perspectives

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21432/cjlt28059

Keywords:

cooperative research, diffusion of innovations, paradigm, digital education

Abstract

The following lines present a reflection started at the EDUsummIT2019 in Quebec City, notably in a working group on desirable research paradigms in the study of educational uses of information and communication technologies. It deconstructs the notion of scaling up innovations and questions the tension between different research paradigms, criticizing the simplistic views of some policy makers who promote a particular type of research that focuses solely on scaling up in terms of results. Finally, the paper argues for plural participatory approaches that associate sustainable hybrid collectives.

Author Biographies

Georges-Louis Baron, Université de Paris, Laboratoire EDA

Georges-Louis Baron est professeur émérite de sciences de l’éducation à l’Université de Paris, laboratoire EDA. Il s'intéresse à l'ensemble des utilisations éducatives des technologies, depuis ce qui relève de la technologie éducative jusqu’à à la didactique de l'informatique, avec un intérêt particulier porté aux différents acteurs des innovations liées aux technologies.

Fluckiger Cédric, Université de Lille, Laboratoire CIREL

Cédric Fluckiger est professeur de sciences de l'éducation à l'Université de Lille et membre du laboratoire CIREL (Centre Interuniversitaire de Recherche en Education de Lille, EA 4354). Il est  actuellement directeur de l’équipe interne de didactique Théodile-CIREL.

Chercheur en didactique de l’informatique et sociologie des usages, il conduit des recherches à la fois sur les dispositifs scolaires de formation au numérique et à l’informatique, sur les usages personnels des enfants, adolescents et étudiants, et porte un regard didactique (i.e. attentif à la spécificité des contenus d’enseignement et d’apprentissage) sur la technologie éducative à l’école primaire, secondaire et dans le supérieur.

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Published

2021-09-20