Mobilizing a Socio-Semiotic Approach to Educational Platforms in a Training Context

Authors

  • Nolwenn Tréhondart Universite de Lorraine
  • Tiphaine Carton Université Paris 8 Vincennes Saint Denis

DOI:

https://doi.org/10.21432/cjlt28413

Keywords:

educational platforms, Lalilo, teacher training, socio-semiotics, industrialization of education, critical approach, digital culture

Abstract

Following Pierre Mœglin's work (2006, 2016) on the industrialization of education, this paper is set in the context of the growing diffusion of a conception of digital education promoted by the French educational technology (EdTech) sector. We present the socio-economic context in which EdTech companies operate, and then introduce elements of reflection on the concept of “educational platform” in relation to existing works. The methodology, inspired by French social semiotics (Saemmer et al., 2022), mobilizes critical concepts from the semiotics of screen writing, coupled with research training with teachers, to whom we proposed to question the design choices of educational artifacts during a training course. Using the Lalilo platform as an object of study, we show how an introduction to social semiotics can lead teachers to reflect not only on the values, norms, and representations of the world modeled in the design of educational platforms, but also on their own representations of digital education.

Author Biographies

Nolwenn Tréhondart, Universite de Lorraine

Nolwenn Tréhondart est maitresse de conférences en sciences de l’information et de la communication au laboratoire Crem (Centre de recherches sur les médiations) de l’université de Lorraine. Elle travaille à partir d’un cadre méthodologique en sémiotique sociale, appliqué aux productions culturelles, médiatiques et éducatives. Elle enseigne la culture numérique en Inspé.

Tiphaine Carton, Université Paris 8 Vincennes Saint Denis

Tiphaine Carton  est doctorante en sciences de l’information et de la communication au sein du laboratoire CEMTI (Paris 8). Elle travaille sur les liens entre industriels de la edtech et enseignants dans le contexte français. Elle est par ailleurs chargée d’enseignement en culture numérique à l’université.

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Published

2024-02-06