Teenagers and Homework: Representations, Practices, and the Place of Digital Technology

Authors

  • Élisabeth Schneider Université de Caen-Normandie, France
  • Nicolas Guichon Université du Québec à Montréal

DOI:

https://doi.org/10.21432/cjlt28423

Keywords:

Digital literacy, School homework, Geography of youth practices

Abstract

Homework is an ordinary activity in teenagers’ lives and epitomises the permanence of the school form in France. To understand how digitalisation is impacting students’ homework, a sample of adolescents were surveyed to elucidate the spatial, cultural, symbolic, and cognitive dimensions of homework given by teachers. The discourse analysis carried out on the data uncovers students’ disarray and the lack of meaning of this activity which remains nevertheless at the heart of the school equation.

Author Biographies

Élisabeth Schneider, Université de Caen-Normandie, France

Élisabeth Schneider  est enseignante-chercheuse à l’Université de Caen en Normandie - France. Ses recherches qualitatives portent sur les usages du numérique en éducation et formation. Elle a contribué au développement d’un réseau de chercheurs francophone sur une approche sociocritique du numérique en éducation.

Nicolas Guichon, Université du Québec à Montréal

Nicolas Guichon  is a professor of language didactics at the Université du Québec à Montréal (UQAM) and a researcher at the Interuniversity Research Center on Training and the Teaching Profession (CRIFPE). His research explores the integration of digital technology in language teaching, multimodality, and digital literacy. His most recent research focuses on the use of digital tools by adult migrants and the literacy challenges it entails.

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Published

2024-02-06