Teenagers and Homework: Representations, Practices, and the Place of Digital Technology
DOI:
https://doi.org/10.21432/cjlt28423Keywords:
Digital literacy, School homework, Geography of youth practicesAbstract
Homework is an ordinary activity in teenagers’ lives and epitomises the permanence of the school form in France. To understand how digitalisation is impacting students’ homework, a sample of adolescents were surveyed to elucidate the spatial, cultural, symbolic, and cognitive dimensions of homework given by teachers. The discourse analysis carried out on the data uncovers students’ disarray and the lack of meaning of this activity which remains nevertheless at the heart of the school equation.
References
Akkari, A., & Changkakoti, N. (2009). Les relations entre parents et enseignants : bilan des recherches récentes. La revue internationale de l’éducation familiale, 25, 103 130. https://doi.org/10.3917/rief.025.0103
Asterhan, C. S. C., & Bouton, E. (2017). Teenage peer-to-peer knowledge sharing through social network sites in secondary schools. Computers & Education, 110, 16 34. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2017.03.007
Bigot V., Ollivier C., Soubrié T., & Noûs, C. (dir.). (2021). Introduction. Littératie numérique, penser une éducation langagière ouverte sur le monde. Lidil, 63. https://doi.org/10.4000/lidil.9181
Bisaillon, J., Villeneuve, S., & Stockless, A. (2020). L’influence de la classe-portable sur la demande d’aide et la réalisation des devoirs. La revue canadienne de l’apprentissage et de la technologie/Canadian Journal of Learning and Technology, 46(2). http://dx.doi.org/10.21432/cjlt278901
Bonnery, S. (2015). Supports pédagogiques et inégalités scolaires. Études sociologiques.
Bonnéry, S., & Joigneaux, C. (2015). Des littératies familiales inégalement rentables scolairement. Le français aujourd’hui, 190, 23 34. https://doi.org/10.3917/lfa.190.0023
Bourdais, A., & Guichon, N. (2020). Représentations et usages du traducteur en ligne par les lycéens. Alsic, 23(1). http://dx.doi.org/10.4000/alsic.4533
David, O., Danic, I., Hadouin, M., Keerle, R., & Plantard, P. (dir.). (2021). Adolescentes et adolescents des villes et des champs, La dimension spatiale des inégalités éducatives. Presses universitaires de Rennes.
Delarue-Breton, C., & Bautier, É. (2015). Nouvelle littératie scolaire et inégalités des élèves : une production de significations différenciée. Le français aujourd’hui, 190, 51 60. https://doi.org/10.3917/lfa.190.0051
Downes, T., Di Cesare, D. M., Gallagher, T. L., & Rowsell, J. (2020). Parents’ beliefs about and associations to their elementary children’s home technology usage. Education and Information Technologies, 25(5), 4557-4574. https://doi.org/10.1007/s10639-020-10188-2
Erstad, O. (2012). The learning lives of digital youth—beyond the formal and informal. Oxford Review of Education, 38(1), 25 43.
Fluckiger, C. (2008). L’école à l’épreuve de la culture numérique des élèves. Revue française de pédagogie, 163, 51 61. https://doi.org/10.4000/rfp.978
Fontar, B., Grimault-Leprince, A., & Le Mentec, M. (2021). Dynamiques familiales autour des pratiques numériques des adolescents. Informations sociales, 202, 31 38. https://doi.org/10.3917/inso.202.0031
Glevarec, H. (2010). La culture de la chambre. Ministère de la Culture - DEPS. https://doi.org/10.3917/deps.gleva.2010.01
Grassin, J.-F., & Guichon, N. (2019). Étude des enjeux symboliques liés aux objets nomades connectés : vers une analyse critique du discours. Nouveaux cahiers de la recherche en éducation, 21(3), 29-51. https://doi.org/10.7202/1067707ar
Grimault-Leprince, A., & Faggianelli, D. (2021). Les devoirs à la maison en classe de 5e. Revue française de pédagogie, 211(2), 63 63. https://doi.org/10.4000/rfp.10509
Guichon, N. (2012). Les usages des TIC par les lycéens : déconnexion entre usages personnels et usages scolaires. STICEF, 19, 1 18. http://dx.doi.org/10.3406/stice.2012.1041
Heckel, C. (2018). Le dessin comme médiation, du portrait à la scène de lecture : questionner les pratiques de lecteurs au collège [thèse de doctorat en sciences de l’information et de la communication]. Université Toulouse 3.
Jenkins, H., Ito, M., & Boyd, D. (2015). Culture participative. Conversation sur la jeunesse, l’éducation et l’action dans un monde connecté. C&F éditions.
Kakpo, S. (2012). Les devoirs à la maison. Mobilisation et désorientation des familles populaires. Presses universitaires de France.
Kalenkoski, C. M., & Pabilonia, S. W. (2017). Does high school homework increase academic achievement? Education Economics, 25(1), 45 59. https://doi.org/10.1080/09645292.2016.1178213
Lacelle, N., Boutin, J.-F., & Lebrun, M. (2017). La littératie médiatique multimodale appliquée en contexte numérique. Outils conceptuels et didactiques. Presses de l’Université du Québec.
Lemke, J. L. (2012). Thinking about feeling : Affect across literacies and lives. Dans O. Erstad et J. Sefton-Green (dir.), Identity, community and learning lives in the digital age. Cambridge University Press.
Morrissette, J. (2011). Ouvrir la boîte noire de l’entretien de groupe. Recherches qualitatives, 29(3), 7 32. http://www.recherche-qualitative.qc.ca/revue.html
Penloup, M.-C. (2012). Littératies numériques : quels enjeux pour la didactique de l’écriture-lecture? Recherches en didactique des langues et des cultures, 9(2). https://doi.org/10.4000/rdlc.3900
Peters, M., & Cadieux, A. (2019). Are Canadian professors teaching the skills and knowledge students need to prevent plagiarism? International Journal for Educational Integrity, 15(10). 1 16. https://doi.org/10.1007/s40979-019-0047-z
Pierrot, L., Tilleul, C., Entraygues, A., & Landry, N. (2019). Pratiques et compétences en éducation aux médias et à l’information. Communication & langages, 201, 67 88. https://doi.org/10.3917/comla1.201.0067
Rayou, P. (2010). Faire ses devoirs. Enjeux cognitifs et sociaux d’une pratique ordinaire. Presses universitaires de Rennes.
Rowsell, J., Morrell, E., & Alvermann, D. (2017). Confronting the digital divide : Debunking brave new world discourses. The Reading Teacher, 71(2), 157 165. https://doi.org/10.1002/trtr.1603
Schneider, E. (2020), Mobilité, littératie et numérique. Communication, 37(1). https://doi.org/10.4000/communication.11046
Vincent, G. (2008). La socialisation démocratique contre la forme scolaire. Éducation et francophonie, 36(2), 47 62. https://doi.org/10.7202/029479ar
Wachs, S., & Weber, C. (2021). Introduction. Langue et pratiques numériques : nouveaux repères, nouvelles littératies en didactique des langues. Le français dans le monde. Recherches et applications 69, 9 14.
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Élisabeth Schneider, Nicolas Guichon
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright Notice
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under an International Creative Commons Attribution-NonCommercial License (CC-BY-NC 4.0) that allows others to share the work for non-commercial purposes, with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.