Digital Technology as a Total Social Fact

Authors

  • Pascal Plantard Université Rennes 2
  • Matthieu Serreau Université Rennes 2

DOI:

https://doi.org/10.21432/cjlt28463

Keywords:

Anthropology of Uses, Educational Digital Practices, Social Fact Total, Pandemic

Abstract

This article questions personal and collective dimensions of the appropriate processes of digital technologies used by teachers, students, and families by focusing on the evolution of their digital practices during the COVID-19 lockdowns of 2020 to 2022 in France. A qualitative approach by ethnographic interviews and participant observations supplements the quantitative data collected from five surveys. The results present different dynamics of appropriation and question the relationships between the different actors. By studying the uses of digital technologies, we can grasp the three essential dimensions of the total social fact: its historical depth, particularly at the level of techno-imaginaries; the weak signals that emerge from numerous usage studies; and finally, the psychodynamic transformations, both individual and collective, in the construction of social norms for the use of digital technology, particularly noticeable in education since the pandemic. These works shed light on and question the representations, uses, and imaginaries linked to digital technology in education and, in particular, the very questionable notion of “digital native”. The analysis of the weak signals and the psychodynamic transformations at work during lockdowns attests to a contagion of parental divestiture vis-à-vis digital technology toward educational divestiture and calls for collective reorganisation.

Author Biographies

Pascal Plantard, Université Rennes 2

Pascal Plantard est Professeur de Sciences de l’Éducation et de la Formation, Université Rennes 2. Il coordonne la recherche sur le numérique au CREAD, le réseau M@rsouin et des programmes pluridisciplinaires abordant le numérique à partir des techno-imaginaires et des représentations pour aboutir à une objectivation des contextes d’action et des modèles d’interventions.

Matthieu Serreau, Université Rennes 2

Matthieu Serreau est Ingénieur de recherche au sein du laboratoire CREAD, Université Rennes 2. Ses activités de recherche portent notamment sur les usages des outils numériques envisagés au regard de leurs enjeux sociaux et territoriaux et notamment en contexte scolaire.

References

Balandier, G. (1986). Un regard sur la société de communication. Dans É. Duyckaerts, P. Musso, J.-M. Vernier (dir.), Nouveaux programmes et communication audiovisuelle (p. 159-167). Éditions du Centre Georges-Pompidou.

Becker, H. (1963). Outsiders, Études de sociologie de la déviance. Métaillé (1985).

Carré, D. (2012). Étudier les usages. Est-ce encore nécessaire? Dans G. Vidal (dir.), La sociologie des usages. Continuités et transformations (p. 63-86). Hermès Lavoisier.

Chanlat, J.-F. (2020). La catastrophe sanitaire actuelle : un fait social total. L Libellio d’AEGIS, 16(7).

Cottier, P., & Burban, F. (2016). Le lycée en régime numérique. Usages et recomposition des acteurs. Octares.

de Certeau, M. (1980). L’invention du quotidien (tome 1). Gallimard. (1990).

Denis, J. (2009). Une autre sociologie des usages? Pistes et postures pour l’étude des chaînes sociotechniques. https://halshs-00641283/document

Grimault-Leprince, A. (2022). Se placer et trouver sa place. L’expérience adolescente sous l’emprise de l’école [habilitation à diriger les recherches]. Université Rennes 2.

Guéguen, Y. (2019). Ethnographie des pratiques musicales audionumériques d’élèves en difficulté́ socioscolaire [thèse de doctorat]. Université Rennes 2. https://theses.hal.science/tel-02924759/file/2019theseGueguenY.pdf

Guichon, N., & Roussel, S. (2021). Vous tout seuls, nous en classe. L’enseignement comodal au temps de la pandémie. Distances et médiations des savoirs, 36. https://doi.org/10.4000/dms.6767

Lemay, M. (1979). J’ai mal à ma mère. Fleurus.

Mauss, M. (1950). Sociologie et anthropologie. Presses universitaires de France.

Musso, P., Coiffier, S., & Lucas, J. F. [dir.]. (2015). Pour innover, modéliser l’imaginaire. Manucius.

Plantard, P. [dir.]. (2011). Pour en finir avec la fracture numérique. Fyp. Collection Us@ges.

Plantard, P. (2014). Anthropologie des usages du numérique, Habilitation à diriger les Recherche, Université de Nantes.

Plantard, P. (2015). L’imaginaire numérique dans l’éducation. Paris : Manucius.

Plantard, P. (2016). « Temps numériques et contretemps pédagogiques en Collège Connecté », DMS-DMK -Distances et médiations des savoirs-Distance and Mediation of Knowledge, 16 | 2016.

Plantard, P., Serreau, M., Guérin, S., & Perret, D. (2022). La pandémie de Covid-19 : un fait social total « numérique » en éducation ?, Diversité, 200. https://doi.org/10.35562/diversite.1851

Proulx, S. (2005). Penser les usages des technologies de l’information et de la communication aujourd’hui : enjeux – modèles – tendances. Dans L. Vieira et N. Pinède (dir.), Enjeux et usages des TIC. Aspects sociaux et culturels (p. 7-20). Universidad de Burdeos.

Proulx, S. (2015). La sociologie des usages, et après? Revue française des sciences de l’information et de la communication, 6. https://doi.org/10.4000/rfsic.1230

Ravon, B. (2009). Repenser l’usure professionnelle des travailleurs sociaux. Informations sociales, 152, 60-68. https://doi.org/10.3917/inso.152.0060

Sfez, L. (1992). Critique de la communication (3e éd.). Seuil.

Simondon, G. (1989). L'Individuation psychique et collective. Aubier.

Stiegler, B. (2008). Prendre soin de la jeunesse et des générations. Flammarion.

Tricot, A., & Chesné, J.-F. (2020). Numérique et apprentissages scolaires : rapport de synthèse. Cnesco.

Wendling, T. (2010). Us et abus de la notion de fait social total. Turbulences critiques. Revue du MAUSS, 36, 87-99. https://doi.org/10.3917/rdm.036.0087

Published

2024-02-06