Maitrise d’outils technologiques : son influence sur la compétence TIC des enseignants et les usages pédagogiques | Mastery of Digital Tools: The Influence on Information and Communication Technologies Competency and Pedagogical Use

Authors

  • Alain Stockless Université du Québec à Montréal
  • Stéphane Villeneuve Université du Québec à Montréal
  • Benjamin Gingras Université du Québec à Montréal

DOI:

https://doi.org/10.21432/cjlt27581

Keywords:

usage du numérique, connaissance technologique, compétence TIC, enseignants, TPACK

Abstract

L’utilisation des technologies de l’information et de la communication (TIC) en contexte éducatif est un enjeu important pour les enseignants du préscolaire-primaire et du secondaire au Québec. Dans cette recherche, nous avons examiné dans quelle mesure la maitrise d’outils numériques peut prédire des usages pédagogiques déclarés. Nous avons également étudié la relation prédictive entre le niveau déclaré de maitrise des outils numériques par les enseignants et leur compétence professionnelle à intégrer les TIC. Les régressions montrent que la maitrise du tableau numérique interactif prédit positivement des usages pédagogiques du numérique et une bonne maitrise de la compétence à intégrer les TIC.

The use of information and communication technologies (ICT) is an important issue for many preschool, elementary, and secondary school teachers in Québec. In this study, we examined to what extent the mastery of digital tools can predict reported pedagogical usage. Also, we used the level of mastery of digital tools by teachers as a variable to assess the predictive impact of the components of professional competence on the integration of ICT. The results of the regression indicate that the mastery of the interactive whiteboard positively predicts the pedagogical use of ICTs as well as a good mastery of the integration of ICTs.

Author Biographies

Alain Stockless, Université du Québec à Montréal

Professeur, Département de didactique

Stéphane Villeneuve, Université du Québec à Montréal

Professeur, Département de didactique

Benjamin Gingras, Université du Québec à Montréal

Doctorant

References

Albion, P. R., Tondeur, J., Forkosh-Baruch, A. et Peeraer, J. (2015). Teachers’ professional development for ICT integration: towards a reciprocal relationship between research and practice. Education and Information Technologies, 20(4), 655-673. doi:10.1007/s10639-015-9401-9

Ananiadou, K. et Claro, M. (2009). 21st Century Skills and Competences for New Millennium Learners in OECD Countries. OECD Education Working Papers no 41. doi:10.1787/218525261154

Bingimlas, K. A. (2009). Barriers to the successful integration of ICT in teaching and learning rnvironments: A review of the literature. Eurasia Journal of Mathematics, Science & Technology Education, 5(3), 235-245. doi:10.12973/ejmste/75275

Collin, S., Guichon, N. et Ntebutse, J. G. (2015). Une approche sociocritique des usages numériques en éducation. Revue STICEF, 22. doi:10.3406/stice.2015.1688

Cuban, L. (1986). Teachers and machines: the classroom use of technology since 1920. New York, NY:Teachers College Press.

Cuban, L., Kirkpatrick, H. et Peck, C. (2001). High access and low use of technologies in high school classrooms: Explaining an apparent paradox. American Educational Research Journal, 38(4), 813-834. doi:10.3102/00028312038004813

Enochsson, A. B. et Rizza, C. (2009). ICT in Initial Teacher Training: Research Review. OECD Education Working Papers no 38. doi:10.1787/220502872611

Ertmer, P. A. et Ottenbreit-Leftwich, A. T. (2010). Teacher technology change: How knowledge, confidence, beliefs, and culture intersect. Journal of Research on Technology in Education, 42(3), 255-284. doi:10.1080/15391523.2010.10782551

Field, A. (2009). Discovering Statistiques Using SPSS. Londres, Royaume Uni:Sage publications.

Fiévez, A. (2017). L'intégration des TIC en contexte éducatif : modèles, réalités et enjeux. Québec, QC:Presses de l'Université du Québec.

Hall, G. E. et Hord, S. M. (2011). Implementing change: Patterns, Principles, and Potholes. (3e éd.). Boston, MA:Pearson.

Hew, K. F. et Brush, T. (2007). Integrating technology into K-12 teaching and learning: Current knowledge gaps and recommendations for future research. Educational Technology Research and Development, 55(3), 223-252. doi:10.1007/s11423-006-9022-5

Kim, C., Kim, M. K., Lee, C., Spector, J. M. et DeMeester, K. (2013). Teacher beliefs and technology integration. Teaching and Teacher Education, 29, 76-85. doi:10.1016/j.tate.2012.08.005

Koehler, M. J. et Mishra, P. (2008). Introducing TPCK. Dans M. J. Koehler et P. Mishra (dir.), Handbook of Technological Pedagogical Content Knowledge TPCK for Educators (p. 3-29). New York, NY : Routledge. doi:10.4324/9781315759630

Koehler, M. J. et Mishra, P. (2009). What is technological pedagogical content knowledge. Contemporary Issues in Technology and Teacher Education, 9(1), 60-70.

Laurillard, D. (2008). Technology enhanced learning as a tool for pedagogical innovation. Journal of Philosophy of Education, 42(3-4), 521-533. doi:10.1111/j.1467-9752.2008.00658.x

Lefebvre, S. et Samson, G. (2015). L'implantation du tableau numérique interactif (TNI) dans les écoles québécoises. Dans S. Lefebvre et G. Samson (dir.), Le tableau numérique interactif : quand chercheurs et praticiens s'unissent pour dégager des pistes d'action. Québec, QC: Presses de l'Université du Québec.

Lin, J. M. C., Wang, P. Y. et Lin, I. C. (2012). Pedagogy* technology: A two‐dimensional model for teachers' ICT integration. British Journal of Educational Technology, 43(1), 97-108. doi:10.1111/j.1467-8535.2010.01159.x

Ministère de l'Éducation du Québec. (2001). La formation à l’enseignement. Les orientations. Les compétences professionnelles. Québec, QC : Ministère de l’Éducation du Québec.

Moersch, C. (2001). Next steps: Using LoTi as a research tool. Learning and Leading with Technology, 29(3), 22-27.

Morais, M. (2001). Les 5 niveaux d’appropriation des technologies de l’information et de la communication chez les enseignantes et les enseignants. Shédiac, N.-B. :District scolaire n°1.

Mueller, J., Wood, E., Willoughby, T., Ross, C. et Specht, J. (2008). Identifying discriminating variables between teachers who fully integrate computers and teachers with limited integration. Computers & Education, 51(4), 1523-1537. doi:10.1016/j.compedu.2008.02.003

Mukherjee, M. M. (2013). Technological tools for science classrooms: choosing and using for productive and sustainable teaching and learning experiences (thèse de doctorat, University of Queensland, Australie). Repéré à https://eprints.qut.edu.au/66862/

Nunally, J. C. (1978). Psychometric Theory. New York, NY : McGraw-Hill.

Organisation for Economic Co-operation and Development. (2015). Students, Computers and Learning. Making the Connection. Paris, France : OECD Publisher. doi:10.1787/9789264239555-en

Puentedura, R. (2010). SAMR and TPCK: Intro to Advanced Practice. Repéré à http://hippasus.com/resources/sweden2010/SAMR_TPCK_IntroToAdvancedPractice.pdf

Raby, C. (2005). Le processus d'intégration des technologies de l'information et de la communication. Dans T. Karsenti et F. Larose (dir.), L'intégration pédagogique des TIC dans le travail enseignant: Recherches et pratiques (p. 79-95). Sainte-Foy, QC:Presse de l'Université du Québec.

Redecker, C., Leis, M., Leendertse, M., Punie, Y., Gijsbers, G., Kirschner, P. A., Stoyanov, S., et Hoogveld, B. (2012). The Future of Learning: Preparing for Change. Seville, Espagne : Commission européenne. Joint Research Centre. Institute for Prospective Technological Studies. doi:10.2791/64117

Ritzhaupt, A. D., Huggins-Manley, A. C., Ruggles, K. et Wilson, M. (2016). Validation of the survey of pre-service teachers' knowledge of teaching and technology: A multi-institutional sample. Journal of Digital Learning in Teacher Education, 32(1), 26-37. doi:10.1080/21532974.2015.1099481

Sahin, I. (2011). Development of survey of technological pedagogical and content knowledge (TPACK). Turkish Online Journal of Educational Technology-TOJET, 10(1), 97-105.

Selwyn, N. (2010). Schools and Schooling in the Digital Age: A Critical Analysis. Londres, Royaume Uni : Routledge. doi:10.4324/9780203840795

Somekh, B. (2008). Factors Affecting Teachers' Pedagogical Adoption of ICT. Dans J. Voogt et G. Knezek (dir.), International Handbook of Information Technology in Primary and Secondary Education (p. 449-460). Boston, MA : Springer US. doi:10.1007/978-0-387-73315-9_27

Stockless, A. et Villeneuve, S. (2017). Développer ses compétences numériques : doit-on devenir un expert ? Dans M. Romero, B. Lille et A. Patini (dir.), Usages créatifs du numérique pour l’apprentissage au XXIe siècle. Québec, QC : Presses de l'Université du Québec. doi:10.2307/j.ctt1vw0rkx.16

Stockless, A., Villeneuve, S. et Beaupré, J. (2018). La compétence TIC des enseignants du primaire et du secondaire : un état de la situation. Formation et profession, 26(1), 109-124. doi:10.18162/fp.2018.402

United States Department of Education. (2016). Future Ready Learning. Reimagining the Role of Technology in Education. Washington, DC.

UNESCO. (2011). Référentiel UNESCO de compétences TIC pour les enseignants. Paris, France:UNESCO.

Villeneuve, S. (2011). L’évaluation de la compétence professionnelle des futurs maitres du Québec à intégrer les technologies de l'information et des communications (TIC): maitrise et usages (thèse de doctorat, Université de Montréal, Canada). Repéré à https://papyrus.bib.umontreal.ca/xmlui/handle/1866/6057

Downloads

Published

2018-09-26

Issue

Section

Articles