Recreate the School’s Territory by Co-Creating Models

Authors

  • Aïcha Benimmas Université de Moncton
  • Margarida Romero Université Côte d’Azur

DOI:

https://doi.org/10.21432/cjlt28637

Keywords:

co-creation, model, SmartCityMaker, spacial thinking, territory

Abstract

Students’ relationship with space can be developed through a variety of learning activities. Among these activities, the SmartCityMaker project engages students in the process of co-creating their school district through the creation of a model combining analog and digital techniques. This study invites elementary school students to explore different facets of their local area and then mobilize their spatial skills in a practical way through the construction of a model. The study seeks to understand how the SmartCityMaker project enhances students’ relationship with their school territory, while enriching their spatial thinking. We analyze the learning process experienced by 11-year-old students from a French elementary school participating in the SmartCityMaker project. This study presents the learning process experienced by the students and the aspects that enable us to observe their relationship with space, as well as the manifestation of their spatial thinking.

Author Biographies

Aïcha Benimmas, Université de Moncton

Aïcha Benimmas est professeure titulaire à la Faculté des sciences de l’éducation à l’Université de Moncton, Canada. Elle détient une maîtrise en didactique et un doctorat (Ph.D.) en didactique de la géographie de l’Université Laval. Ses travaux de recherche portent, entre autres, sur l’interdisciplinarité, le raisonnement géographique, la formation pratique des futurs enseignants.

Margarida Romero, Université Côte d’Azur

Margarida Romero est professeure des universités à l’Université Côte d’Azur en France et professeure associée à l’Université Laval au Canada. Elle coordonne le Groupe de travail #Scol_IA sur les enjeux éducatifs de l’intelligence artificielle en éducation et codirige le programme international M.Sc. SmartEdTech. Ses recherches visent l’étude des compétences transversales, notamment en lien avec la pensée informatique et la résolution créative de problèmes.

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Published

2024-08-20

Issue

Section

Articles