Adult instructors’ perceptions on ICT and diffusion practices: implications for equity of access
DOI :
https://doi.org/10.21432/T2P01KRésumé
This study suggests equity of access goes beyond technological availability. Based on a larger exploratory study of the initial implementation stage of the Mexican government’s community technology centers, CTCs (“plazas comunitarias”), adult education instructors’ perceptions and diffusion practices are described as a mediating factor to understand non-access of poor adults. The theoretical perspective integrates concepts from innovation diffusion studies, while questioning the limitations of this theory in terms of understanding instructors’ practices. Thus, the relation between human agency and structure, from Giddens’ Theory of Structuration, is incorporated. Qualitative data from 16 CTCs are interpreted inductively. It is concluded that CTCs were a top-down innovation; instructors perceived and diffused CTCs in very different ways, thus limiting equity of access. These social practices stem from social actors’ routines, which institutionalized courses of action; understanding them could illuminate the complexity of the diffusion process, generally depicted in linear form. Résumé : La présente étude laisse entendre que l’équité d’accès va au delà de la disponibilité technologique. Établie sur une étude préliminaire plus large de la première étape de mise en œuvre des centres communautaires de technologie du gouvernement mexicain, les CCT (« plazas comunitarias »), les perceptions des instructeurs dans le domaine de l’enseignement aux adultes et les pratiques de diffusion sont décrites comme un facteur médiateur permettant de comprendre pourquoi les adultes pauvres ne peuvent y avoir accès. La perspective théorique intègre des concepts provenant d’études sur la diffusion de l’innovation tout en questionnant les limites de cette théorie en ce qui concerne la compréhension des pratiques des instructeurs. Ainsi, la relation entre l’agence et la structure humaine, de la théorie de structuration de Giddens, est intégrée. Les données qualitatives de 16 CCT sont interprétées de façon inductive. On a conclu que les CCT sont une innovation descendante; les instructeurs ont perçu et annoncé les CCT de façon très différente, limitant ainsi l’équité d’accès. Ces pratiques sociales proviennent des routines des participants, elles ont institutionnalisé la ligne de conduite; les comprendre pourrait éclairer la complexité du processus de diffusion, généralement illustré en format linéaire.Téléchargements
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© Bertha Salinas-Amescua 2007

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